Verkkopalveluiden käyttäjistä kasvava osa on verkossa mobiililaitteella. Googlen julkaisemien tilastojen mukaan Suomessa tehdään noin 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Mobiilihakujen määrä on kasvanut parissa vuodessa miljoonasta noin 9 miljoonaan. Kasvanut mobiilihakujen määrä näkyy selvästi kuluttajajille suunnatuissa palveluissa ja verkkokaupoissa. Myös B2B palveluissa muutos näkyy. Mobiilikäyttäjien määrä ylittää useimmilla B2B verkkomyynnin sivustoilla jo 10 % ja osa palveluista lähestyy 20% rajaa.
Tiedontarve on mobiilikäyttäjällä usein täysin sama kuin pöytäkoneen kuljettajalla. Teollisuuden ja teknisen kaupan verkkomyynnin palveluihin päädytään myös mobiililaitteella tuotetiedon perässä. Havaintoa tukee myös tuore kansainvälinen tutkimus, jonka mukaan B2B sektorilla: "Mobile, eCommerce, and online channels are where customers go to get information about products." (The Forrester Wave™: Product Information Management (PIM), Q2 2014)
Mobiilikäyttäjällä tuotetiedon tarve on usein akuutti ja ostopäätös voi syntyä heti - kunhan apu löytyy nopeasti. Päätelaiteriippumaton verkkopalvelu tunnistaa käyttäjän päätelaitteen ja optimoi palvelun sisällöt ja toiminnot automaattisesti kullekin laitteelle sopivaksi. Erillisiä mobiilipalveluita ei siis tarvita - yksi ratkaisu palvelee sekä pöytäkoneen että mobiililaitteen käyttäjiä.