Tavoitteena tehostaa vesijäähdytysjärjestelmän myyntiä
Adwatec halusi tehostaa tehoelektroniikan nestejäähdytyslaitteiden myyntiä kansainvälisillä markkinoilla. Tuotevalinta ja -konfigurointi on merkittävä osa myyntityötä ja sen ohjaaminen on kriittinen vaihe sekä Adwatecin itsensä että asiakkaan kannalta.
Lähtötilanteessa tavoitteeksi asetettiin tuotekonfiguroinnin mahdollistaminen ilman myyntihenkilöstön osallistumista, jotta myyntiä voidaan laajentaa ja palvella tuotevalinnan osalta globaaliksi ja 24/7. Digitaalinen tuotevalitatyökalu eli konfiguraattori nähtiin potentiaalisena ratkaisuna tavoitteen saavuttamiseksi.
Adwatec valitsi yhteistyökumppaniksi e21:n alan osaamisen vuoksi. Lisäksi näytöt tuotevalintatyökalun toteutukseen olivat vakuuttavia.
Toteutettu ratkaisu - konfigurointi verkossa:
Adwatec halusi toteuttaa maailman ensimmäisen vesijäähdytysjärjestelmän konfiguroinnin verkossa. Konfiguraattori suunniteltiin niin yksinkertaiseksi, että se tekee jäähdytysratkaisun valinnasta helppoa ja nopeaa. Sen sijaan, että konfiguroinnissa pitäisi selata pitkiä datasivuja tai ottaa yhteyttä myyjään, asiakkaan ei tarvitse muuta kuin syöttää konfiguraattoriin tekniset tiedot ja konfiguraattori valitsee parhaiten sopivan tuotteen niiden perusteella.
Konfiguraattori koostuu kolmesta osiosta
1. Järjestelmävaatimusten ja sopivien jäähdytysjärjestelmän modulien valinta. Tässä vaiheessa käyttäjä valitsee sopivan pumppujärjestelmän sekä varsinaisen jäähdyttimen.
2. Lisäominaisuuksien valinta. Tässä kohdassa käyttäjä tekee sekä ratkaisun kokoonpanoon että lisäominaisuuksiin liittyviä valintoja. Konfiguraattori auttaa käyttäjää valitsemaan sopivan järjestelmän pyytämällä ympäristömuuttujia ja laskemalla näiden perusteella sopivan kokoonpanon. Valintojen edetessä konfiguraattorin alaosaan rakentuu tuotekoodi.
3. Yhteydenotto ja/tai konfiguraation tallennus. Edellisen osion pohjalta käyttäjälle ehdotetaan sopivaa ratkaisukokonaisuutta. Yhteenvedossa käyttäjän näkee ehdotetun järjestelmän yksityiskohdat sekä havainnekuvan. Kuva perustuu valmiiksi mallinnettuihin tuotekoodeihin.
Käyttäjä voi lähettää tekemänsä konfiguraation sekä myynnille että itselleen. Ensimmäisen yhteydenoton jälkeen käyttäjä voi tallentaa helposti myös seuraavat konfiguraatiot PDF:nä koneelle. Jokaisesta tallennuksesta lähtee kuitenkin myös myynnille (PDF) tieto, sillä lopputulos on suuntaa-antava ja tavoitteena on antaa myyjille mahdollisimman hyvä pohja kontaktoida asiakasta.
Konfiguraattorin hyvä puoli on se, että vaikkei asiakas löytäisi itselleen juuri sopivaa ratkaisua, konfiguraattorin avulla hän voi lähettää tarvittavat tiedot ja tarpeet myyntiin, joka varmistaa parhaiten soveltuvan ratkaisun toimittamisen.