Asiakkaat / Informa

Tuoteosaamisesta palveluliiketoiminnan kehittämiseen

Informa Oy on tuote- ja pakkausmerkinnän sekä tiedonkeruun täyden palvelun ratkaisutoimittaja. Yritys tarjoaa erilaisia merkintä- ja tiedonkeruujärjestelmiä sekä niihin liittyviä merkintämateriaaleja tuotteiden, tuotepakkausten sekä logististen kokonaisuuksien merkintään. Järjestelmien, ohjelmistojen ja materiaalien lisäksi yritys tarjoaa niihin liittyvät asiantuntija- ja huoltopalvelut. Oma tarrapaino, vahva toimialatuntemus sekä laaja-alainen osaaminen tekee yrityksestä luotettavan, kokonaispalvelua tarjoavan toimijan.

Tavoitteena helpottaa ostamista ja säästää aikaa

Informan asiakaskunta muodostuu monen kokoisista asiakkuuksista; pienistä suuriin yrityksiin. Asiakassuhteet ovat pääosin pitkäkestoisia, jolloin merkittävä osa myynnin työstä on uusinta tilausten vastaanottamista ja mahdollista tilausten muokkauksia. Projektin lähtötilanteessa asiakastyötä tehtiin pääasiassa puhelimitse ja sähköpostin välityksellä ja nämä rutiininomaiset työt söivät merkittävän osan myyjän ajasta.

Tehostaakseen erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten uusintatilauksiin liittyvää toimintaa, Informa halusi helpottaa asiakkaiden ostamista sekä tehostaa myyjien ajankäyttöä. Lisäksi tavoitteeksi asetettiin huoltopalvelun kasvattaminen. Lähtötilanteessa keskityttiin erityisesti tekijöihin, jotka parantavat asiakkaan mahdollisuuksia nähdä itse laitteiden ja materiaalien tilanne sekä helpottavat tilausprosessia.

Ratkaisuna liiketoiminnan palvelullistaminen

Informalle toteutetun ratkaisun tavoitteena oli liiketoiminnan palvelullistaminen: verkkopalvelu, jossa tuotteet tukevat kokonaispalvelua asiakkaan tarpeiden pohjalta.

Toteutimme ERP-integroidun asiointialustan (extranet) sujuvoittamaan uusintatilauksia. Asiakas voi kirjautuessaan nähdä laitteet ja tilaukset, ja tilata helposti huollot, varaosat tai tarvikkeet. ERP-integraation ansiosta tilaukset menevät suoraan Informan järjestelmään, vähentäen myynnin työtaakkaa.

Palvelu tarjoaa myös ajankohtaista tietoa laitteiden huoltotilanteesta, mikä helpottaa huollon tilaamista ennakoivasti. Informan huoltopalvelu voi puolestaan suunnitella työtään tehokkaammin, kun se näkee asiakkaiden huoltotarpeet.

Tulokset ja jatkokehitys

Informalle toteutettu verkkopalvelu tuo merkittäviä hyötyjä asiakkaalle mutta tehostaa samalla yrityksen omaa toimintaa. Asiakkaan on nyt helppo saada kokonaiskuva omien laitteiden, ohjelmistojen sekä materiaalien tilanteesta sekä tehdä tarvittavat tilaukset ajoissa ja milloin vain. Informalle hyödyt näyttäytyvät myyjien ajankäytön tehostumisena sekä huoltoliiketoiminnan kasvuna, kun asiakkaiden tilannetietous paranee ja tilausten teko helpottuu.

Palveluun liittyviin jatkokehitysajatuksiin sisätyy mm. erilaisten automaattisten hälytysten toteuttaminen asiakkaalle esimerkiksi huoltotarpeen ilmetessä tai materiaalien loppuessa.