Asiakaslähtöinen varastonhallinta verkossa

Asiakkaat / TVV

Turun Vapaavarasto (TVV) tarjoaa turvallisia ja tehokkaita varastointipalveluita sekä vienti- että maahantuontiyrityksille. Käytännössä siis TVV ottaa tuotteita välivarastoon ja toimittaa niitä eteenpäin asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Palvelut ulottuvat koneiden ja teollisuusmateriaalien kenttävarastoinnista herkempien tavaroiden lämpimään varastointiin. Yritys on kasvanut voimakkaasti ja panostaa myös digitaalisuuteen merkittävästi.

Tavoitteena palvelun parantaminen ja toiminnan tehostaminen

TVV tunnetaan helppojen ja suoraviivaisten varastointipalveluiden tarjoamisesta. Palveluiden helppoutta vahvistaakseen he halusivat suoraviivaistaa myös asiakkaiden saapumisilmoitusten ja noutotilausten tekemisen. Lähtökohta toiminnan digitalisoinnissa olikin yksinkertaistaa ja vähentää asiakkaalta edellytettävän työn määrää sekä tehostaa samalla yrityksen oman henkilökunnan työntekoa automatisoimalla varastonhallintaan liittyviä rutiinitehtäviä.

Yhteiseksi tavoitteeksi asetimme asiakaslähtöisen tilaus- ja noutopalvelun toteuttamisen asiakkaille. Asiakaslähtöisyyttä edusti tässä projektissa asiakkaan toiminnan huomioiva ja turhien tai työllistävien tehtävien poistamiseen keskittyvä suunnittelu.

Toteutuksen haasteet ja onnistumiset

Projektissa oli mukana myös toiminnanohjausjärjestelmän tarjoaja, joten etenkin alkuvaiheessa yhteisen kielen, yhteisen tavoitteen sekä vastuiden määrittely vaati aikaa ja toisiin tutustumista. Mutta toisaalta saimme olla sillanrakentajia yhteistyön muodostamisessa sekä rakennettua toimivan yhteistyön eri osapuolien välille.

Onnistumisesta kertoo se, että palvelua käytetään paljon. Kokemuksesta tiedämme, että uuden palvelun käyttöönoton pitää tuoda selkeää hyötyä loppukäyttäjälle. Tässä onnistuimme!

Lue artikkeli TVV:n digitalisoitumisesta
Digitaalisuudella ketteryyttä varastointiin (2021)

Hyödyt

TVV:lle

  • Asiakassaapumisilmoitukset ja noutotilaukset tallentuvat suoraan ERP-järjestelmään, poistaen manuaalisen työn.
  • Virheiden määrä on vähentynyt automaattisen tietokirjauksen ansiosta.
  • Asiakkaita ei enää häiritä turhilla kyselyillä ja puheluilla.
  • TVV voi hallita varastointia ja jatkotoimituksia ajantasaisen ja luotettavan tiedon pohjalta.

TVV:n Asiakkaille

  • Tilausten tekeminen on nopeaa vakioitujen kysymysten ansiosta.
  • Palvelu tunnistaa aiemmat tilaukset, joten tilausta ei tarvitse aloittaa alusta.
  • Asiakkaat voivat milloin tahansa tarkistaa varastossa olevat tuotteet ja määrät.
  • Palvelu näyttää myös toimitushistorian ja siihen liittyvät huomautukset.
  • Tilausta tehdessä huomioidaan esimerkiksi tuotteisiin liittyvät tullivaatimukset.

"Lähdimme toteuttamaan asiakaslähtöistä ratkaisua, joka tehostaa sekä asiakkaan että meidän omaa toimintaamme. Tässä onnistuimme! Siitä kertoo palvelun jatkuvasti kasvava käyttömäärä sekä turhan käsityön poistuminen."
- Stefan Lindström, Toimitusjohtaja, Turun Vapaavarasto


TVV Avainhenkilöt

Kanssamme saat omistautuneen tiimin, joka todella välittää liiketoiminnastasi. Olemme mukana pitkällä tähtäimellä, sitoutuneina ymmärtämään tavoitteesi ja työskentelemään kanssasi niiden toteuttamiseksi alusta loppuun.

Meistä | Työpaikat

E21 marko rautakoura tj
Marko Rautakoura
TJ, partneri
Kasperi klaavo
Kasperi Klaavo
Teknologiajohtaja, kehittäjä
Titiu rajanto e21 service designer
Titiu Rajanto
Palvelumuotoilija