Parempaa palvelua tuotetiedon hallinnan avulla
Lähtötilanteessa yrityksen tuotetiedot olivat useassa eri järjestelmässä ja monenlaisessa muodossa (ERP, esitteet, verkkosivu), jonka vuoksi niiden ylläpito ja hallinta oli hankalaa ja aikaa vievää. Lisäksi verkkopalvelun tekninen ratkaisu ei mahdollistanut liiketoiminnan kehitystarpeita.
Kehitysprojektin tavoitteeksi asetettiinkin tuotetiedon hallinnan tehostaminen sekä julkaistavan tuotetiedon laadun parantaminen. Lisäksi tavoitteena oli hyödyntää verkkoa entistä tehokkaammin myynnin tukena, kuten:
- lisätä kävijöiden määrää
- parantaa palvelua tarjoamalla kattava tuotetieto ja helpottamalla tuotteiden vertailua ja valintaa
- lisätä tarjouspyyntöjen määrää helpottamalla tarjouspyynnön tekemistä.
Helpottamalla asiakkaiden tiedonhankintaa ja tuotteiden vertailua ja valintaa, pystyttiin samanaikaisesti sekä tavoittelemaan parempaa asiakastyytyväisyyttä että lisää myyntiä.
Käyttötapaukset ratkaisun taustalla
Kehitysprojektissa määriteltiin käyttäjäryhmät, jotka tarvitsevat verkkopalvelun tietoja ja työkaluja eniten. Samalla selvitettiin heidän tietonsa yrityksestä ja tuotteista sekä tiedontarpeensa. Tuloksena syntyi kolme käyttötapausta:
- Sivuston ja tuotteet tuntevat käyttäjät
- Tuotteet tuntevat, mutta sivustoa vähemmän käyttäneet
- Yhteystietoja etsivät käyttäjät
Käyttötapausten avulla tarjottiin kullekin ryhmälle sopivaa tietoa: osa sai suoran polun ratkaisuihin, osa valintoja käyttökohteen mukaan, ja osa pääsyn yhteystietoihin. Näin kaikki löytävät tarvitsemansa helposti ja nopeasti.