e21 Insights
REAN malli

Keräätkö tietoa vai hyödynnätkö tietoa?

Verkkoliiketoiminnan optimointi ja tavoitteiden mittaaminen ei jää kiinni järjestelmien puutteesta. Päinvastoin, järjestelmät ovat tietoa pullollaan. Mutta aikaa tiedon analysointiin ja tietoon pohjautuvaan päätöksentekoon on yhä vähemmän. Mikä siis avuksi?

Verkkoliiketoiminnan optimointi ja tavoitteiden mittaaminen ei jää kiinni järjestelmien puutteesta. Päinvastoin, järjestelmät ovat tietoa pullollaan. Mutta aikaa tiedon analysointiin ja tietoon pohjautuvaan päätöksentekoon on yhä vähemmän. Mikä siis avuksi?

Aloita liiketoiminnan kannalta tärkeillä tavoitteilla

Liiketoiminnan optimointi kannattaa aloittaa asettamalla muutama liiketoiminnan kannalta merkittävä tavoite, joita seurataan ja joiden pohjalta toimintaa kehitetään. Optimointia voi katsoa kokonaisvaltaisesti neljän eri osa-alueen (REAN) kautta:

  • Reach – löydettävyys eli löytävätkö asiakkaat palvelun esim. hakukoneiden kautta? Tullaanko palveluun?
  • Engage – sitouttaminen eli pysyvätkö asiakkaat palvelussa vai poistuvatko he saman tien?
  • Activate – aktivointi eli tekevätkö asiakkaat niitä asioita, mitä haluat – kuten tilauksia?
  • Nurture – asiakkuuksien hoitaminen eli miten me hoidamme netin kautta yhteyttä ottaneita asiakkaita?
Julkaistu: 31.08.2016