Heitimme joululahjat Itämereen!
Hupsis! Sinne ne taas uppos. Itämereen. Lahjarahat. Tulkoon Itämerelle puhtaampi vesi!
Näkemyksiä myynnin digitalisointiin – lataa maksuton raportti
Kartoitimme lokakuussa myynnin ja asiakaspalvelun digitalisoinnin tärkeimmiksi koettuja liiketoimintahyötyjä*. Tutkimukseen osallistui teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten ylin johto.
Älä kopioi! Rakenna omaa kilpailuetuasi verkossa.
Yrityksissä tuntuu olevan haastavaa kuvata omaa tarvetta tai tahtotilaa, koska ei oikein tiedetä mitä kilpailijat tai naapuritoimialan yritykset tekevät. Onko toisten benchmarkkaus tai kopioiminen kuitenkaan oikotie onneen?
Liiketoiminnan digitalisoinnissa onnistuminen vaatii muutosta - kuinka valmis sinä olet?
Digitalisaatio kutsuu kaikkia muutokseen. Asiakas – kuluttaja tai ammattiostaja – haluaa ostaa ja saada palvelua uusilla tavoilla. Toimittajan on syytä luoda nahkansa uusiksi tarjotakseen asiakaskokemuksen, jota muiden on vaikea kopioida. Asiakaskokemuksen johtaminen onkin yrityksen merkittävin prosessi, joka on syytä osata digiajassa erityisen hyvin.
Näin voit tuoda yrityksesi kilpailuedun verkkoon!
Erottautuminen on tärkeä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Selvitimme syys-lokakuussa tehdyssä päättäjäkartoituksessa, mitkä ovat yritysten tärkeimmät erottautumistekijät. Kartoitukseen vastasi 51 teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksen päättäjää.
Näin teet tuloksellista hakukonemainontaa
Tiesithän, että myös rakennustuotteita haetaan verkosta ja yhä enenevissä määrin myös tarjouspyyntöjä lähetetään verkon kautta? Tutkimustemme mukaan rakennustuotteita myyvien yritysten verkkosivuilla käyneistä henkilöistä yli 80% etsii tuotetietoa. Siksi tuotetiedon näkyvyys hakukoneissa sekä laadukkaan tuotetiedon tarjoaminen verkkosivuilla on ratkaisevan tärkeää.
Mitä toimitusjohtaja haluaa tietää digitalisaatiosta?
"Mitä tämä digitalisaatio oikein merkitsee? Ollaan juuri uusittu webbisivut ja tehdään erilaisia markkinointiponnistuksia jatkuvasti. Sitten meillä on toi erppihanke, joka vie melkein kaiken energian seuraavan vuoden ajan. Mutta…"
Keräätkö tietoa vai hyödynnätkö tietoa?
Verkkoliiketoiminnan optimointi ja tavoitteiden mittaaminen ei jää kiinni järjestelmien puutteesta. Päinvastoin, järjestelmät ovat tietoa pullollaan. Mutta aikaa tiedon analysointiin ja tietoon pohjautuvaan päätöksentekoon on yhä vähemmän. Mikä siis avuksi?
Digitalisaatio murtaa organisaatiorajat ja kysyy uutta osaamista
Digitalisaatio on melkoinen koetinkivi koko organisaatiolle. Strategiat ja visiot tuppaavat olemaan löysähköä höpinää ja ”siniset meret” on löydettävä kokeilemalla ja tekemällä. Toimitusjohtajan on huolehdittava yrityksen muutoskyvystä ja integroitava kaikki ymmärtämään asiakasta. Väliportaan johtajat joutuvat yhtälailla miettimään digitaalisuuden vaikutuksia toiminnoissaan ja kaiken keskellä on huolehdittava siitä, että työntekijät tuntevat merkityksellisyytensä muutoksentekijöinä.
Mitä digitalisaatio oikeasti tarkoittaa?
Luin McKinsey’n erinomaisen artikkelin siitä, mitä digitalisaatio oikeastaan tarkoittaa. Moni alan asiantuntija määrittelee sen omalla tavallaan, poliitikot luottavat sen kykyyn tehostaa toimintaa ja vähentää kustannuksia ja jokainen yritys ja yksilö näkee ja kokee sen ympärillään...
Digiajan kilpailuetua metsästämässä – Miten liikkeelle?
Aloitan tällä kirjoituksella blogisarjan, jossa jaan digitalisaatioon liittyviä kokemuksiani suomalaisten yritysten kanssa. Annan esimerkkejä hyvistä onnistumisista ja varoitan mahdollisista sudenkuopista. Olen tavannut satoja digitalisaatiosta kiinnostuneita yritysjohtajia, vetänyt työpajoja, rakentanut koulutuksia, ideoinut uusia palvelukonsepteja ja auttanut yrityksiä liikkeelle, osaamaan itse. Kuvailen melko tyypillisen suomalaisen organisaation lähtökohtia ja kerron, miten Sinunkin kannattaa lähteä kilpailuedun ääreen!
Analyysi mahdollisti oikeiden asioiden optimoinnin – Case JOBmeal.fi
”Luulimme, että hakukonenäkyvyytemme on heikko, koska emme saaneet verkon kautta tarpeeksi yhteydenottoja”, kertoo Perttu Laitsaari, JOBmealin toimitusjohtaja. Näin usein ajatellaankin, mutta me päätimme selvittää todelliset syyt siihen, miksi liidejä ei tule.
Uuden kasvun ytimet - tuotetiedon hyödyntäminen myynnissä
Kuten me kaikki tiedämme, ostajat ovat jo verkossa. Ne hakevat sieltä tuotteisiin ja toimittajiin liittyvää tietoa ja tekevät vertailuja. Pian 50% ostajista hoitaa koko ostoprosessin verkossa.
Myynnin digitalisaatio vaatii aktiivista mittaamista ja johtamista
Digitalisaatio auttaa B2B-yrityksiä tavoittamaan uusia asiakkaita, myymään enemmän, palvelemaan paremmin ja toimimaan tehokkaammin. Digitaalinen transformaatio ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan sitä täytyy mitata ja johtaa aktiivisesti.
B2B-myyjän rooli on muuttunut
Kaupanteon digitalisoituminen ja ammattiostajien omatoimisuus ovat muuttaneet perinteisen B2B-myyjän roolia ja toimenkuvaa. Digitaalisuuden myötä esiin nousee tarve entistä syvemmin asiakkaiden tarpeita ymmärtävälle avoimelle kumppanille, joka osaa kehittää niin asiakkaan kuin edustamansa yrityksen liiketoimintaa.
B2B-myynti digitalisoituu - pysytkö mukana?
Mitä ammattiostaja tekee, kun hän haluaa tietoa jostakin tuotteesta tai palvelusta? Soittaako myyjälle? Tuskin. Soittaako kaverille? Ehkä. Etsiikö katalogin? Tuskin löytää, tai jos löytääkin, tieto on vanhaa. Googlaako? 81-prosenttisesti kyllä!
Tunne ammattiostajan ostokäyttäytyminen myös verkossa
Teknologisten innovaatioiden ja prosessien tehostamisen sijaan keskustelu B2B-verkkokaupan vaikutuksesta on kääntynyt erittäin mielenkiintoiseen suuntaan: ostokäyttäytymisen muutokseen.
B2B-verkkokauppa kovassa kasvussa
Konsultointiyritys Accenturen vuonna 2014 tekemän selvityksen mukaan jopa 52 prosenttia yritysasiakkaista uskoo siirtävänsä ainakin puolet hankinnoistaan verkkoon seuraavan kolmen vuoden aikana. Samaa ostokäyttäytymisen muutosta tukee tutkimuslaitos Forresterin (2015) tutkimus, jonka mukaan vuonna 2015 B2B-ostajista 30 prosenttia teki vähintään puolet ostoistaan verkossa. Tämän luvun oletetaan kasvavan 56 prosenttiin vuonna 2017.
Asiakkuuksista kilpaillaan jo verkossa
Asiakkaamme eivät ole meidän omaisuutta vaikka kovasti niin haluaisimmekin. Ensimmäisen kaupan jälkeen pahin paine tietty helpottaa ja luottamus pitkäjänteiseen yhteistyöhön kasvaa. On mukava tuudittautua alkavan yhteistyön huumaan ja kuvitella että asiakas näkee vain meidät ja meidän tuotteemme. Mutta eihän se valitettavasti näin mene.
B2B-ostajat ovat verkossa, oletko sinä?
B2B-ostajat ovat ammattiostajia. He tietävät mitä he haluavat, he osaavat kilpailuttaa ja asettaa tarkat kriteerit toimittajille, neuvotella hinnat ja vaatia tiukat sopimusehdot. Mutta kuinka moni toimittaja on reagoinut ammattiostajien ostokäyttäytymisen muutokseen? Kirjoitimme aiheesta Rakennuslehti.fi blogiin. Käy lukemassa!