Myynnin digitalisaatio vaatii aktiivista mittaamista ja johtamista
Digitalisaatio auttaa B2B-yrityksiä tavoittamaan uusia asiakkaita, myymään enemmän, palvelemaan paremmin ja toimimaan tehokkaammin. Digitaalinen transformaatio ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan sitä täytyy mitata ja johtaa aktiivisesti.
B2B-myyjän rooli on muuttunut
Kaupanteon digitalisoituminen ja ammattiostajien omatoimisuus ovat muuttaneet perinteisen B2B-myyjän roolia ja toimenkuvaa. Digitaalisuuden myötä esiin nousee tarve entistä syvemmin asiakkaiden tarpeita ymmärtävälle avoimelle kumppanille, joka osaa kehittää niin asiakkaan kuin edustamansa yrityksen liiketoimintaa.
B2B-myynti digitalisoituu - pysytkö mukana?
Mitä ammattiostaja tekee, kun hän haluaa tietoa jostakin tuotteesta tai palvelusta? Soittaako myyjälle? Tuskin. Soittaako kaverille? Ehkä. Etsiikö katalogin? Tuskin löytää, tai jos löytääkin, tieto on vanhaa. Googlaako? 81-prosenttisesti kyllä!
Tunne ammattiostajan ostokäyttäytyminen myös verkossa
Teknologisten innovaatioiden ja prosessien tehostamisen sijaan keskustelu B2B-verkkokaupan vaikutuksesta on kääntynyt erittäin mielenkiintoiseen suuntaan: ostokäyttäytymisen muutokseen.
B2B-verkkokauppa kovassa kasvussa
Konsultointiyritys Accenturen vuonna 2014 tekemän selvityksen mukaan jopa 52 prosenttia yritysasiakkaista uskoo siirtävänsä ainakin puolet hankinnoistaan verkkoon seuraavan kolmen vuoden aikana. Samaa ostokäyttäytymisen muutosta tukee tutkimuslaitos Forresterin (2015) tutkimus, jonka mukaan vuonna 2015 B2B-ostajista 30 prosenttia teki vähintään puolet ostoistaan verkossa. Tämän luvun oletetaan kasvavan 56 prosenttiin vuonna 2017.